Wat kun je doen met een klacht over je bank, verzekeraar of adviseur?

Stel je verzekeraar geeft een te lage vergoeding voor je schade. Of je bank heeft een torenhoge rente berekend voor je doorlopend krediet. Of de uitgever van je creditcard leeft de aflevergarantie niet na. Hoe haal je dan je recht?

Een bedrijf dat zijn afspraken niet nakomt, is altijd irritant. Het is nog erger als je daardoor (veel) geld kwijtraakt. Bij een financieel product zoals een lening, verzekering, belegging of hypotheek loop je dat risico al snel als er iet misgaat.

Wil je je schade vergoed hebben, dan zit er maar één ding op. Kom in actie!

Schrijf een mail naar het bedrijf zelf

Waar je klacht ook over gaat, je moet altijd eerst met het bedrijf zelf proberen om eruit te komen. Financiële instellingen hebben daarvoor hun eigen klachtenprocedure, die je meestal op hun website kunt vinden. Die procedure moet je dus eerst doorlopen, voordat je het hogerop kunt zoeken.

Klagen bij een bedrijf betekent meestal dat je een mail stuurt. Daarin vertel je wat je klacht is. Doe dat zo concreet en zakelijk mogelijk, dus zonder je boosheid te laten doorklinken.

Schrijf in de mail waar je klacht over gaat en welke oplossing je verwacht. Vraag om een schriftelijke reactie binnen zes weken. Een kortere termijn stellen kan wel, maar heeft weinig zin. Zes weken is in de wereld van het recht een ‘redelijke’ termijn.

Natuurlijk zet je in de mail alle belangrijke gegevens, zoals een polisnummer, klant- of relatienummer en dergelijke. Vergeet ook je eigen adres en telefoonnummer niet. Stuur zo nodig belangrijke documenten mee.

Klaag bij het Kifid

Is de reactie van het bedrijf niet naar je zin? Of heeft het bedrijf na acht (!) weken nog niet gereageerd? Dan kun je het hogerop zoeken. Meestal kun je daarvoor terecht bij het Klachteninstituut financiële dienstverlening (Kifid.nl). Op de website kun je een sneltest doen om dat te checken.

De behandeling van je klacht is gratis en onpartijdig. Je hoeft geen kosten te maken voor een advocaat of andere juridische bijstand, maar hou er rekening mee dat de tegenpartij die bijstand wel heeft. Heb je een rechtsbijstandverzekering die dekking biedt, dan is het slim om die hulplijn te gebruiken.

Voor een procedure bij het Kifid moet je veel geduld hebben. Eerst gaat het Kifid informatie verzamelen. Soms volgt daarna een korte zitting om standpunten toe te lichten en vragen van de commissie te beantwoorden. Daarna kan het een paar maanden duren voordat het Kifid een uitspraak doet.

Voor banken en verzekeraars is de uitspraak van het Kifid bindend. Dat betekent dat ze zich eraan houden, maar ook dat jij je eraan moet houden. Het kan ook zijn dat het Kifid alleen bemiddelt. Dan mag het bedrijf zelf weten wat het met de uitspraak doet.

Naar de rechter

Is het bedrijf waar je een klacht over hebt niet aangesloten bij het Kifid? Of legt het bedrijf de uitspraak van het Kifid naast zich neer? Dan kun je de rechter vragen om een oplossing. Een procedure bij de rechtbank is nooit gratis. Als je overtuigd bent van je gelijk, denk je misschien dat de tegenpartij de kosten zal moeten betalen. Dat gebeurt inderdaad wel eens, maar reken je niet rijk. Vraag eerst juridisch advies voordat je aan zo’n procedure begint.

Zet social media in

Bij eenvoudige klachten kan het handig zijn om je ongenoegen te uiten op Twitter of Facebook. Of misschien kun je een review plaatsen op de website van de aanbieder. Of gebruik Klachtenkompas van de Consumentenbond. Bedrijven vinden het belangrijk om online goed voor de dag te komen, dus het komt voor dat een klacht via deze weg wordt opgelost. In ieder geval kan het helpen om snel een reactie te krijgen.

Melden bij de AFM

AFM staat voor Autoriteit Financiële Markten. Dit overheidsinstituut houdt toezicht op de financiële wereld. Denk je dat jouw klacht een misstand is, waar ook anderen last van hebben? Dan wil de AFM dat heel graag weten. Je kunt je klacht melden via de website. De AFM gaat je niet persoonlijk helpen, maar kan wel voorkomen dat anderen in de toekomst hetzelfde overkomt.

Slecht product? Laat het ook de geldnerds weten!

Heb je een klacht over een product dat op onze website staat? Dat willen de geldnerds uiteraard ook weten. Zo zorgen we ervoor dat de informatie op onze site up-to-date blijft.

(door José Mast, Geldnerds, 16 februari 2021; Foto: Shutterstock)

Lees ook:

Krijg je geld terug als je bent opgelicht?

Zo kun je aanspraak maken op je aflevergarantie

Zelf online een financieel product regelen: voor- en nadelen

Waarom je een tweede bankrekening wilt hebben

Acht goede redenen om bankrekeningen te vergelijken