8 goede redenen om bankrekeningen te vergelijken

Een bankrekening heb je om geld te kunnen ontvangen en te betalen. Maar met de meeste betaalrekeningen kun je nog veel meer, zoals kasboekjes bijhouden en spaardoelen instellen.

De prijzen lopen sterk uiteen. Genoeg redenen om goed te vergelijken dus.


1. Bankrekeningen verschillen in prijs

De kosten zijn een belangrijke factor om op te letten bij het kiezen van een bankrekening. Wist je dat er gratis betaalrekeningen zijn, maar ook betaalrekeningen die 200 euro per jaar kosten? Sommige banken berekenen ook (extra) kosten voor een betaalpas, een tweede betaalpas of voor contant geld opnemen.

Verder zijn de kosten voor rood staan verschillend, als de bank die mogelijkheid aanbiedt. Vraag je dus af welke diensten je nodig hebt van de bank en vergelijk dan de kosten. Een enkele bank vergoedt rente over een positief saldo, maar dat is meestal zo weinig dat het waarschijnlijk geen rol zal spelen bij je keuze.

2. Betaalpakketten zijn allemaal anders

Als je alleen naar de kosten kijkt, vergelijk je appels met peren. De verschillen tussen betaalpakketten zijn groot. Een betaalrekening, bankpas en toegang tot internetbankieren en/of een app zitten er altijd bij. De mogelijkheden van de app verschillen nogal (zie reden 3).

Bij sommige betaalrekeningen kun je ook gratis of tegen betaling een tweede betaalpas of tweede betaalrekening aanvragen, soms ook een creditcard. De duurdere betaalpakketten hebben zelfs verzekeringen, zoals een reisverzekering (N26).

3. Handige extra’s in de app

Banken doen er veel aan om klanten te helpen grip op hun geld te houden. Hoe ze dat doen, is verschillend. Vaak kun je bijvoorbeeld een online kasboekje bijhouden, verschillende spaarpotjes maken en spaardoelen instellen, betaalverzoeken versturen en automatisch geld overboeken van en naar een gekoppelde spaarrekening.

4. Reis je veel? Vergelijk dan ook de wisselkoerskosten

Met een betaalpas kun je betalen in het buitenland, vrijwel altijd ook buiten de eurozone. Ook kun je via internetbankieren of mobiel bankieren bijna altijd geld overmaken naar landen over heel de wereld.

Wat verschilt, zijn de kosten. Als je zelden of nooit betalingen doet of ontvangt in een andere muntsoort, doen die kosten er niet veel toe. Maar als je vaak vreemde valuta wisselt voor euro’s en andersom, kan de wisselkoersopslag of de vaste prijs per pinbetaling een behoorlijke kostenpost worden.

Traditionele banken zijn gemiddeld genomen het duurst met wisselkoersopslagen van ruim 1 procent. Als ze een vast bedrag rekenen, is dat bijvoorbeeld 15 cent per betaling. Bij veel nieuwe onlinebanken, zoals Bunq en Revolut, is geld wisselen gratis.

5. Krijg ik een Maestro-kaart, een Mastercard of Visa?

Bij Nederlandse banken krijg je meestal een Maestro-kaart, waarmee je overal in Nederland (contactloos) kunt betalen en geld opnemen zonder kosten. In het buitenland en bij aankopen op internet is een Mastercard of Visa ook heel praktisch, omdat die goed wordt geaccepteerd.

Dat kan een creditcard zijn, maar dat hoeft niet. Veel nieuwe online banken bieden vaak debitcards aan van Mastercard of Visa. Daarmee kun je betalen van het saldo dat op je betaalrekening staat. Je bouwt dus geen schuld op. Handig als je veel webwinkelt of reist.

6. De ene bank is duurzamer dan de andere

Hecht je veel waarde aan het milieu en het klimaat? Dan kun je daar ook je bank op selecteren. Een duurzame bank investeert je geld niet in milieubelastende industrieën en ook niet in bedrijven die mensenrechten schenden en dierenleed veroorzaken.

7. Is de betaalrekening geschikt voor jongeren?

Zoek je een betaalrekening voor je kind of ben je nog geen 18? Dan kun je niet bij iedere bank terecht. Sommige banken hebben speciale betaalrekeningen voor kinderen en jongeren, al moet er dan wel altijd een ouder of andere wettelijke vertegenwoordiger meedoen bij de aanvraag.

Ben je student, dan kun je veel voordeel hebben van een speciale studentenrekening. Deze is vaak veel goedkoper dan een gewone betaalrekening bij dezelfde bank.

8. Klantenservice

Als je een vraag of een probleem hebt, wil je natuurlijk snel worden geholpen. Dan is het fijn als je bank ruime openingstijden heeft en op verschillende manieren bereikbaar is. Dat is niet altijd een bankkantoor, maar vaak wel een telefonische klantenservice. Sommige banken zijn alleen online bereikbaar via een chat.

(door José Mast, 21 januari 2020)

Lees ook:

Gezamenlijke rekening openen: goed idee of niet?

Waarom niemand wil betalen voor een betaalrekening

Zelf online een financieel product regelen: de voor- en nadelen


Vergelijk hier de beste bankrekeningen