Waarom niemand wil betalen voor een betaalrekening

We leggen zonder probleem elke maand een paar tientjes neer voor de sportschool. Ook betalen we graag voor een race van Max Verstappen of buitenlandse voetbalwedstrijd op tv. En zonder te mopperen dragen we bij aan streamingdiensten als Netflix en Spotify. Maar voor een bankrekening wil niemand betalen. Hoe komt dit?

Dat mensen denken dat een bankrekening gratis moet zijn, is niet 1-2-3 logisch. Heeft een bank niet een heel betaalsysteem dat vlekkeloos moet werken en goed beveiligd moet zijn? Werken er bij een bank niet heel veel mensen die loon betaald krijgen?

Boze klanten in de mailbox

Toch krijgen we op de redactie regelmatig mails van klanten van bijvoorbeeld ING, die verontwaardigd zijn dat de bank elke maand liefst €5,55 afschrijft. Terwijl ze "alleen maar een bankrekening hebben".

Dan leggen we ze uit dat ze bij ING niet alleen betalen voor de rekening zelf, maar ook voor het tweede pasje, de extra betaalrekening en de creditcard: producten die ze er zelf vrijwillig bij hebben genomen.

Wat we er niet bij vertellen is dat een grote bank eigenlijk geld toelegt op elke nieuwe klant met alleen een gewone particuliere bankrekening. Liefst 190 euro, volgens een recent onderzoek. Een bank verdient pas aan je als je een lening of ander extra product afsluit, simpel gezegd. Of als je ondernemer bent en een zakelijke rekening moet openen.

Maar hoe komt het toch dat mensen wel elke maand vier tientjes voor het sportschoolabonnement betalen – terwijl ze er misschien maar twee keer daadwerkelijk fitnessen – en vijf euro voor iets essentieels als hun bankrekening te veel vinden?

Een bankrekening geeft geen gevoel

Volgens analisten van onderzoeksbureau Raddon Research is het heel duidelijk wat consumenten verwachten van een financieel product als een bankrekening. Gewoon: alles! En het is ook duidelijk wat ze níet willen: kosten!

Bij de meeste producten en diensten vinden consumenten het logisch dat ze ervoor moeten betalen, omdat ze er iets tastbaars voor terugkrijgen. Bij een bank is daar helaas geen sprake van. Een traditionele financiële dienst geeft geen gevoel.

Dit is kortweg de schuld van de bank, niet van de consument. Een bankbedrijf moet duidelijk maken wat zijn waarde is. De afgelopen decennia heeft het er met zijn marketing zelf voor gezorgd dat een bankrekening als waardeloos wordt gezien. Dat zit gebeiteld in het publieke bewustzijn en gaat op korte termijn niet veranderen.

Ook in de huidige marketing gaat het nog mis. Banken pompen bijvoorbeeld duizenden euro's in reclamespots voor contactloos betalen. Terwijl consumenten zo'n functie alleen maar logisch vinden. Niets om blij van te worden.

Wat consumenten wél belangrijk vinden, is een duidelijk financieel voordeel als je voor een bepaald product kiest in plaats van voor een ander. Stap je over naar een andere energieleverancier, dan betaal je elke maand bijvoorbeeld 20 euro minder. Dat levert wat op, daar wordt iedereen blij van.

Wat moeten banken doen?

Het is duidelijk dat banken en financiële consumenten (de burgers) elkaar niet begrijpen.

Wat de banken zouden moeten doen is ervoor zorgen dat er voldoende beloning is waar de aversie voor kosten niet tegen opweegt. Zodat een consument een positief gevoel krijgt bij zijn keuze voor een bank.

Een nieuwe feature in de app die een bank zelf geweldig vindt, is geen beloning. Een lucratief spaarsysteem, een interessante analyse van je financiële gedrag, een voorspelling van je uitgaven of iets simpels als korting op toegangskaartjes voor evenementen zou dat wel kunnen zijn. Of de redding van ons klimaat.

Hebben banken dit in de smiezen? Waarschijnlijk niet. Ze komen met een negatieve spaarrente! Wat de gevoelloosheid van een bankrekening alleen nog maar verder zal promoten.

Gratis betaalrekening bij een internetbank

De nieuwe digitale banken zoals N26 en Revolut hebben dit beter begrepen.

Niet alleen zijn hun basisrekeningen gratis, zij zorgen er bijvoorbeeld voor dat je geen extra wisselkosten hebt als je in een vreemde munt betaalt of incasseert, zoals bij alle grote banken. Dat is een duidelijk financieel voordeel.

Ook uit een onderzoek van De Nederlandsche Bank blijkt dat een op de drie consumenten een bank alleen toegang willen geven tot hun betaaldata als daar een hogere rente tegenover staat.

Kort gezegd wil niemand betalen voor zijn bankrekening als daar geen beloning tegenover staat.

(door Ton Hermans, 12 februari 2020; Bron: The Financial Brand)

Lees ook:

Acht goede redenen om bankrekeningen te vergelijken

Gezamenlijke rekening openen: goed idee of niet?

Zelf online een financieel product regelen: de voor- en nadelen


Vergelijk hier de beste bankrekeningen