Zo kun je aanspraak maken op je aflevergarantie

Heeft je creditcard een aflevergarantie? Dan heeft het voordelen om ermee te betalen in webwinkels. Als je bestelling dan niet wordt geleverd of is beschadigd, heb je recht op terugbetaling.

Je moet daarvoor wel zelf in actie komen volgens de spelregels van de creditcard. Dat gaat als volgt in zijn werk.

Creditcards van ICS

Alle creditcards van ICS hebben aflevergarantie. Dat zijn de creditcards van Mastercard en Visa, inclusief de creditcards van enkele bekende banken, waaronder ABN Amro, SNS en ASN.

ING heeft zijn eigen regeling en noemt deze de GeldTerugService. Of je recht hebt op aflevergarantie, kun je terugvinden in de voorwaarden van de creditcard.

Eerst naar de winkel

Als je aanspraak wilt maken op de aflevergarantie, moet je altijd eerst contact opnemen met de webwinkel. Heb je een bestelling bijvoorbeeld beschadigd binnengekregen? Of is het een verkeerd artikel? Dan moet je de webwinkel de kans geven om een vervangend product te sturen.

Heb je helemaal niets ontvangen en is de afgesproken leverdatum al verstreken? Dan moet je de webwinkel vragen het product alsnog te leveren.

Geen succes?

Leidt dat allemaal tot niets? Dan is het tijd om gebruik te gaan maken van je aflevergarantie. Bel daarvoor de bank of creditcardmaatschappij. Soms kun je op de website een formulier vinden om je probleem te melden. Op dit formulier staat ook welke bewijzen je moet meesturen, zoals een kopie van je rekeningoverzicht, een bewijs van contact met de webshop en een kopie van de orderbevestiging.

ICS onderzoekt de zaak vervolgens door contact op te nemen met de bank van de webshop. Als de webshop een andere visie heeft op het probleem, kan het zijn dat je daar nog op moet reageren. Maar als blijkt dat de webwinkel inderdaad is tekortgeschoten en niet binnen 30 dagen alsnog het juiste product stuurt, draait ICS de betaling terug.

Nog meer garantie

De aflevergarantie geldt ook als je een hotelreservering hebt geannuleerd volgens de voorwaarden van het hotel, maar toch je geld niet hebt teruggekregen. Of als je een abonnement op de juiste manier en op tijd hebt opgezegd, maar er nog steeds abonnementsgeld wordt afgeschreven.

Ook als je een nepartikel hebt ontvangen, kun je de aflevergarantie gebruiken. Je hebt dan een verklaring nodig van een officieel verkooppunt dat het product dat je hebt gekregen namaak is.

Creditcards van American Express

Bezit je een creditcard van American Express, dan heb je een soortgelijke verzekering. American Express garandeert naar eigen zeggen 100 procent fraudedekking, dus ook bij het niet uitleveren van internetbestellingen of bij nepartikelen. Een geschillenteam doet onderzoek en kan documentatie vragen over de bestelling. Als de bestelling na 30 dagen nog niet naar tevredenheid is geleverd, krijg je je geld terug.

American Express gaat nog een stapje verder met zijn Geld-Terug-Garantie. Als je je aankoop binnen 90 dagen wilt terugbrengen naar de winkel, dan krijg je je geld terug, ook als de winkel er niet mee akkoord gaat. Dat kan tot een bepaald maximum dat verschilt per kaart.

Internetbetalingen terugdraaien

Zie je een bedrag op je rekeningoverzicht dat je niet herkent? Of is er een hoger bedrag in rekening gebracht dan je moest betalen? Dan kun je bij iedere creditcard de betaling terugdraaien. Dit heet bij ICS ‘Internetgarantie’ en het is iets anders dan Aflevergarantie. Ook hiervoor moet je voldoende bewijzen aanleveren.

Misbruik van je creditcard moet je altijd telefonisch melden. Als je zorgvuldig met de kaart en de geheime codes bent omgegaan, krijg je ook dan je geld terug.

(door José Mast, 19 maart 2020)

Bekijk hier een overzicht van creditcards die je zelf online kunt aanvragen.

Lees ook:

Wanneer gebruik je een creditcard?

Wat voor soorten creditcards zijn er?

Wat kost een creditcard?

Met welke creditcards kun je gespreid betalen?

Wat kun je doen met een klacht over je bank, verzekeraar of financieel adviseur?